In SPV werken docentenplatforms samen, elk voor één profiel in het nieuwe vmbo. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs en beroepsopleiding en beroep. Voor docenten organiseren de platforms activiteiten met als doel ontwikkelingen in de beroepspraktijk te vertalen naar onderwijs.
Op 3 juni 2024 vindt de jaarlijkse SPV Managementdag plaats in het Leerhotel Het Klooster in Amersfoort. Het thema van de dag is dit jaar ‘Het vmbo in beweging’.
Maandag stond er in Trouw een opiniestuk van Arjen Daelmans om ouders van basisschoolkinderen te wijzen op het feit dat het vmbo een goede keus is voor hun kinderen. Bij het opiniestuk hoort een infographic die laat zien hoe vmbo-leerlingen doorstromen naar het mbo.
In 2024 bestaat de Stichting Platforms vmbo (SPV) 20 jaar. Als organisatie voor en door het vmbo, behartigt SPV de belangen van het vmbo bij de politiek en OCW en zet zij geluiden vanuit de onderwijspraktijk door naar beleidsmakers. 20 jaar SPV vieren we met een artikelreeks van interviews met mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het vmbo en in SPV én tijdens de Managementdag 2024.
Ook dit jaar organiseert SPV, samen met Cito en CvTE een cspe-enquête. Deze enquête kunt u invullen van 2 april tot 16 mei. Dit is korter dan voorgaande jaren. Hiervoor is gekozen om alle enquêteresultaten mee te kunnen nemen in het normerings- en evaluatieproces. U hoeft niet te wachten met het invullen van de enquête tot al uw leerlingen het cspe hebben gedaan, als u een goed beeld heeft van het cspe kunt u de enquête invullen.
Net als voorgaande jaren vragen we u voor elke leerweg een aparte enquête in te vullen.
Ga naar de enquêteArjen Daelmans, voorzitter van SPV, schreef een opiniestuk over het vmbo dat geplaatst is in het dagblad Trouw op 18 maart 2024.
Binnenkort ontvangen zo’n 180.000 leerlingen uit groep 8 het definitieve schooladvies. Ongeveer de helft van deze leerlingen zal een vmbo-advies krijgen. Hoewel het vmbo komend schooljaar zijn 25-jarig bestaan viert, voelt voor sommige ouders en leerlingen een vmbo-advies bepaald niet feestelijk. Immers, je móet naar het vmbo, terwijl je naar het havo of vwo mág. Hardnekkige beelden en onbekendheid met het vmbo maken, dat jongeren (en ouders) niet trots kunnen zijn op hun school en opleiding, want ze doen ‘maar’ vmbo.
Lees verderLees meer over de profielen, de vakken en de mogelijkheden na het vmbo. Laat groep 8’ers zelf op onderzoek uitgaan met de Go VMBO game. Met de game leren basisschoolleerlingen spelenderwijs hoe het voortgezet onderwijs en het vmbo in elkaar zitten. Zo kunnen ze zich goed voorbereiden op de stap naar de middelbare school!
Meer informatieHet Element in Amersfoort bouwt al twaalf jaar aan doorlopende routes. Dat is te zien aan de keuzes die de school maakt, zowel intern als in de samenwerking met het mbo. Net als de school zelf heeft ook de samenwerking inmiddels een nieuw jasje.
Leren was – en is – eigenlijk niet mijn ding. Als mentor in de mavo/havo-brugklas van het Tabor College Werenfridus in Hoorn motiveerde u mij om door te zetten: ik had net dat extra zetje en vertrouwen nodig om over te gaan. Ik had een pakket met creatieve vakken en was geïnteresseerd in huizen en interieurontwerp.
Verandering en professionalisering horen bij elkaar. Dat kun je als school zelf organiseren, maar je kunt het ook samen doen. In STO-regio Zuid-Limburg gebeurt dat via het initiatief Samen Leren. Acht vragen aan Linda Verlinden en Erik Krutzer, coördinatoren professionalisering en ontwikkeling.