In SPV werken docentenplatforms samen, elk voor één profiel in het nieuwe vmbo. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs en beroepsopleiding en beroep. Voor docenten organiseren de platforms activiteiten met als doel ontwikkelingen in de beroepspraktijk te vertalen naar onderwijs.
Maandag stond er in Trouw een opiniestuk van Arjen Daelmans om ouders van basisschoolkinderen te wijzen op het feit dat het vmbo een goede keus is voor hun kinderen. Bij het opiniestuk hoort een infographic die laat zien hoe vmbo-leerlingen doorstromen naar het mbo.
Praktijkgerichte programma’s mogen van 2024 tot 2028, gegeven worden door docenten met een bevoegdheid voor de bovenbouw van het vmbo en daarnaast een passende bijscholing.
Het duurt nog een tijd, maar datum en locatie zijn al vast vastgelegd. Dit jaar vindt de managementdag SPV plaats op 3 juni 2024 in Leerhotel het Klooster in Amersfoort. Ook nu ontvangen we u graag vanaf 14.30 uur en sluiten we af met een informele maaltijd rond 19.00 uur. Noteer de dag al vast in uw agenda.
Arjen Daelmans, voorzitter van SPV, schreef een opiniestuk over het vmbo dat geplaatst is in het dagblad Trouw op 18 maart 2024.
Binnenkort ontvangen zo’n 180.000 leerlingen uit groep 8 het definitieve schooladvies. Ongeveer de helft van deze leerlingen zal een vmbo-advies krijgen. Hoewel het vmbo komend schooljaar zijn 25-jarig bestaan viert, voelt voor sommige ouders en leerlingen een vmbo-advies bepaald niet feestelijk. Immers, je móet naar het vmbo, terwijl je naar het havo of vwo mág. Hardnekkige beelden en onbekendheid met het vmbo maken, dat jongeren (en ouders) niet trots kunnen zijn op hun school en opleiding, want ze doen ‘maar’ vmbo.
Lees verderLees meer over de profielen, de vakken en de mogelijkheden na het vmbo. Laat groep 8’ers zelf op onderzoek uitgaan met de Go VMBO game. Met de game leren basisschoolleerlingen spelenderwijs hoe het voortgezet onderwijs en het vmbo in elkaar zitten. Zo kunnen ze zich goed voorbereiden op de stap naar de middelbare school!
Meer informatieOp het Mundus College in Amsterdam krijgen alle vmbo’ers, praktijkonderwijsleerlingen en isk’ers twee uur per week les in ‘Persoonsvorming en Socialisatie’. Die lessen hebben impact op de hele school, vertelt vmbo-docent Maxe de Rijk.
Faiz Ouassghiri is projectleider voor de ontwikkeling van het praktijkgerichte programma voor D&P op de Melanchton Scholengemeenschap, vestiging Kralingen. Hij volgde met twee collega-docenten de bijscholing ‘Hoe ontwerp ik een praktijkgerichte opdracht?’
‘Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs’ zo valt te lezen op een groot bord voor scholengemeenschap De Overlaat in Waalwijk. Deze vmbo-school steekt haar trots op het onderwijs niet onder stoelen of banken, tot blijdschap van veel ouders.