Hoe rijmen keuzemogelijkheden zich in relatie tot organiseerbaarheid?

Een school hoeft niet alle beroepsgerichte keuzevakken die ontwikkeld zijn aan te bieden. De school biedt zoveel keuzemogelijkheden aan als zij zelf kan organiseren. Hierdoor kan de keuze voor leerlingen beperkt zijn. Dit zal vooral in het begin het geval zijn, als de organisatie zich nog moet ontwikkelen. Naarmate de schoolorganisatie steviger staat, zal een school waarschijnlijk meer ruimte bieden in keuzemogelijkheden aan leerlingen.

Een aantal scholen werkt met zogenaamde leerlijnen. Leerlingen kunnen na het beroepsgerichte profielvak kiezen voor een leerlijn en krijgen dan te maken met een vast aanbod van beroepsgerichte keuzevakken. Dat vaste aanbod is door de school samengesteld bijvoorbeeld na overleg met het mbo.Het mag echter niet zo zijn dat een leerling die tot de ontdekking komt dat het vaste aanbod niet bij hem past geen andere keuze meer kan maken. Keuzevakken zijn juist bedoeld om te verdiepen (als een leerling weet wat hij wil) of te verbreden (leerlingen oriëntatiemogelijkheden bieden).

Ervaring leert dat keuzevakken organiseerbaar zijn, ook bij kleinere groepen leerlingen. Zie hiervoor het boekje: ‘Kijk op keuzes’

<< Terug naar overzicht