Wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende leerwegen?

De examenprogramma’s worden gemaakt voor de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg en de gemengde leerweg. De ontwikkelaars hebben de opdracht onderscheid te maken tussen verschillende leerwegen. Dit onderscheid kan gemaakt worden door:

  • bepaalde beroepsgerichte keuzevakken wel voor de ene leerweg en niet voor de andere aan te bieden, bijvoorbeeld het beroepsgerichte keuzevak administratie alleen te ontwikkelen voor leerling in de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg en niet voor de basisberoepsgerichte leerweg;
  • door onderscheid te maken in het niveau waarop doelen beheerst moeten worden. Bijvoorbeeld: leerlingen uit de basisberoepsgerichte leerweg moeten taken uitvoeren onder leiding van, in opdracht, zonder eerst zelf de taak te plannen en leerlingen in de kaderberoepsgerichte leerweg en de gemengde leerweg krijgen meer complexe opdrachten waarin ze zelf initiatief moeten nemen.

Examenprogramma’s zijn op een vrij hoog abstractieniveau beschreven, waardoor onderscheid tussen leerwegen niet altijd goed te zien is. Dit onderscheid is goed te lezen in de syllabi die bij de examenprogramma’s voor de verschillende leerwegen zijn ontwikkeld en komt naar voren in de centrale examens.

<< Terug naar overzicht