Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Op het Mundus College in Amsterdam krijgen alle vmbo’ers, praktijkonderwijsleerlingen en isk’ers twee uur per week les in ‘Persoonsvorming en Socialisatie’. Die lessen hebben impact op de hele school, vertelt vmbo-docent Maxe de Rijk.
Faiz Ouassghiri is projectleider voor de ontwikkeling van het praktijkgerichte programma voor D&P op de Melanchton Scholengemeenschap, vestiging Kralingen. Hij volgde met twee collega-docenten de bijscholing ‘Hoe ontwerp ik een praktijkgerichte opdracht?’
‘Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs’ zo valt te lezen op een groot bord voor scholengemeenschap De Overlaat in Waalwijk. Deze vmbo-school steekt haar trots op het onderwijs niet onder stoelen of banken, tot blijdschap van veel ouders.
Een mening vormen, aan kunnen geven waaróm je iets vindt, van gedachten wisselen en naar elkaar luisteren, dat zijn allemaal vaardigheden die je leert bij het vak filosofie. Eva-Anne Le Coultre onderzocht hoe filosofielessen op het vmbo eruit kunnen zien en pleit voor landelijke invoering ervan.
In het Green Mobile Education Center (GMEC) van Zone.college maken leerlingen kennis met de praktijk én met technologische vernieuwingen in de groensector.
De afgelopen jaren nam het aantal e-bikes spectaculair toe. Zelfs vo-leerlingen komen al op een e-bike naar school. Dat biedt kansen om de M&T-lessen nog aantrekkelijker te maken, ziet Anton van Zee.
Slimme meters, ‘meekijkbrillen’, zorgrobots: er is steeds meer technologie in de zorg. Hoe bereid je leerlingen daarop voor?
Gepersonaliseerd onderwijs in je eigen tempo en op je eigen niveau, met je coach eigen leerdoelen opstellen en je leerroute uitstippelen: de verschillende onderdelen van het in Zweden ontwikkelde onderwijsconcept ‘Kunskapsskolan’ (‘school van kennis’) horen bij elkaar.
‘It takes a village to raise a child’ is een van de eerste zinnen in het vervolgadvies van SPV aan het ministerie van OCW over de actualisering van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo. Met die zin bedoelen we dat onderwijs niet alleen op school plaatsvindt, maar ‘overal’.