De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 vereenvoudigd, verduidelijkt en geactualiseerd. Er zijn 10 nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s ontwikkeld die in 2017 door alle vmbo-scholen zijn ingevoerd. In deze examenprogramma’s is vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van hun vmbo-opleiding.
De nieuwe examenprogramma’s sluiten op aan actuele ontwikkelingen in de (beroeps)werkelijkheid en de vervolgopleidingen in het mbo. Ze houden rekening met leerroutes van leerlingen en ze dragen bij aan een betere organiseerbaarheid van het onderwijs, ook bij dalende leerlingenaantallen.
De nieuwe examenprogramma zijn in nauw overleg met het vervolgonderwijs en werkveld ontwikkeld. In elke vernieuwingscommissie zaten vmbo en mbo docenten en deskundigen. De concept examenprogramma’s zijn voorgelegd aan deskundigen uit het bedrijfsleven.
De implementatie van de beroepsgerichte profielen in het vmbo wordt gevolgd door onderzoek. SLO onderzoekt hoe docenten in de praktijk vormgeven aan examenprogramma’s en of de examenprogramma’s voldoen. Een consortium onder leiding van Researchnet onderzoekt, in opdracht van OCW, het hele implementatieproces op scholen.
In onderstaande documenten zijn de hoofdlijnen van het nieuwe vmbo in het Engels uitgelegd. De documenten zijn vastgesteld in september 2015.