Vier leerwegen

Het vmbo kent vier leerwegen, de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg en de theoretische leerweg.

De leerwegen onderscheiden zich door de tijd die besteed wordt aan de avo-vakken en het beroepsgerichte programma. De leerwegen omvatten leerjaar 3 en 4 van het vmbo. Leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs heet officieel geen vmbo, maar onderbouw.In alle leerwegen is loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) een verplicht onderdeel.

Leerlingen in alle leerwegen doen examen in Nederlands en Engels. En in lichamelijke oefening, een kunstvak en maatschappijleer. De laatste drie vakken worden afgesloten met een schoolexamen. De vijf vakken samen vormen het gemeenschappelijk deel van het vmbo.

De basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 tot 15 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma basisberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo niveau 2 opleiding.

De kaderberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma kaderberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4.

De gemengde leerweg vmbo (tot augustus 2024)

Leerlingen volgen gemiddeld 4 tot 6 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 5 avo-vakken. Een diploma gemengde leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4 en de havo.

De theoretische leerweg vmbo (tot augustus 2024)

Leerlingen doen examen in 6 avo-vakken, zij doen geen examen in een beroepsgericht programma. Het diploma van de theoretische leerweg geeft toegang tot mbo-opleidingen op niveau 3 en 4 en de havo.

Nieuws over vmbo

Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema vmbo. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo. 

Meer actualiteit
18 maart - 2024
Trots op het vmbo: Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs!
26 februari - 2024
Save the date: 3 juni 2024 Managementdag SPV
26 februari - 2024
Scholen gezocht voor Girls’ Day 2024 op 11 april 2024

Inspiratie over vmbo

Vmbo in verandering
13 maart - 2024

Elke vmbo-leerling zou filosofieles moeten krijgen

Een mening vormen, aan kunnen geven waaróm je iets vindt, van gedachten wisselen en naar elkaar luisteren, dat zijn allemaal vaardigheden die je leert bij het vak filosofie. Eva-Anne Le Coultre onderzocht hoe filosofielessen op het vmbo eruit kunnen zien en pleit voor landelijke invoering ervan.

Meer lezen
Vmbo in verandering
05 maart - 2024

“Hier kun je zien wat het werk echt inhoudt”

In het Green Mobile Education Center (GMEC) van Zone.college maken leerlingen kennis met de praktijk én met technologische vernieuwingen in de groensector.

Meer lezen
Vmbo in verandering
27 februari - 2024

Ruim baan voor de e-bike!

De afgelopen jaren nam het aantal e-bikes spectaculair toe. Zelfs vo-leerlingen komen al op een e-bike naar school. Dat biedt kansen om de M&T-lessen nog aantrekkelijker te maken, ziet Anton van Zee.

Meer lezen

Veelgestelde vragen over vmbo

Waar vind ik de LOB-handreikingen?

De handreiking LOB staat op de website onder de tab LOB. Daar vindt u een algemene handreiking en een handreiking speciaal voor de theoretische leerweg. Daarnaast vindt u onder deze tab voorbeelden van de wijze waarop scholen vorm geven aan LOB.

Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?

Als een leerling tijd over heeft kan hij extra beroepsgerichte keuzevakken volgen of al in het vmbo starten met zijn mbo-opleiding. In het laatste geval moeten vmbo en mbo daar afspraken over maken. Als een leerling extra keuzevakken volgt dan kunnen die meetellen bij het cijfer voor de keuzevakken zoals dat op zijn eindlijst komt te staan. De afgesloten keuzevakken mogen allemaal op de eindlijst vermeld worden.

Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?

Dat bepaalt de school. De school bepaalt namelijk uit welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling een keuze kan maken.

Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?

Het LOB-traject moet leerlingen begeleiden bij het maken van keuzes. Fluctuatie in keuzes kan, voor zover de school dat toelaat. Door breed te oriënteren kunnen leerlingen kennis maken met verschillende beroepenvelden, voor ze een keuze maken voor een vervolgopleiding.

Op basis waarvan kiezen leerlingen een beroepsgericht profielvak of keuzevakken?

Loopbaanoriëntatie en begeleiding gaat als een rode draad door het programma lopen. Op basis van hun LOB-traject gaan leerlingen straks een beroepsgericht profielvak en beroepsgerichte keuzevakken kiezen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT